Luisterend Leiderschap

We weten allemaal dat communicatie de sleutel is tot het opbouwen van relaties, het oplossen van problemen, het verminderen van conflicten en, in feite, het goed omgaan met anderen. Maar veel mensen willen zo graag over zichzelf praten, dat ze er niet in slagen goede luistervaardigheden te ontwikkelen. Wanneer werknemers zeggen dat ze willen dat hun stem wordt gehoord, zeggen ze eigenlijk: ” Hoor mij niet alleen, maar luister ook echt naar mij! ‘

Laten we eerlijk zijn: sterke leiders hebben de neiging om te worden gekenmerkt door hun sterke meningen en beslissende acties. Dit zijn belangrijke eigenschappen, maar het is net zo belangrijk voor leiders om op te staan ​​en te kiezen om te luisteren.

Vaak proberen leiders de leiding te nemen, korte gesprekken te voeren, te veel te praten of zich zorgen te maken over wat ze als tegenargument zullen zeggen. Bovendien kunnen ze (te) snel reageren, afgeleid raken tijdens een gesprek of er niet in slagen om de tijd te nemen om naar anderen te luisteren doordat ze multitasken tijdens een gesprek OF als hun ego in de weg staat ​​om te luisteren naar wat anderen te zeggen hebben.

Onderzoek laat ook zien dat actief luisteren, door te proberen de perspectieven en gezichtspunten van anderen te begrijpen, de meest effectieve vorm van luisteren is.

Henry Ford heeft ooit gezegd:

Als er een groot geheim van succes in het leven is, ligt het in het vermogen om zichzelf in de plaats van een ander te plaatsen en de dingen vanuit zijn of haar standpunt te bekijken – zo goed als die van jezelf.

Medewerkers willen geleid worden door degenen die oprecht geven om wie ze zijn en wat ze vertegenwoordigen voor het team en de organisatie. Bekijk uw werknemers niet als hulpmiddelen en middelen voor uw eigen succes. Je moet het bovenaan je lijst zetten en erkennen dat het een vaardigheid is die belangrijk is in je rol als leider. Het moet een actieve beslissing zijn.

Als je denkt dat je alle antwoorden hebt, heb je gewoon geen reden om naar anderen te luisteren. Het is belangrijk om te begrijpen wat je tegenhoudt. Als je extravert en gemoedelijk bent, ben je meestal degene die het meeste praat. Sommigen van ons hebben misschien vroege ervaringen in het leven gehad waarin ons werd geleerd luisteraars te zijn in plaats van sprekers. Sommigen van ons werd geleerd dat het zwak was om te luisteren, dat we ons moesten uitspreken. Zonder eerst de invloed van je vroege jaren te herkennen, is het moeilijk om te veranderen.

Laat zien dat je luistert door je telefoon uit te zetten, je bureaubladmonitor donkerder te maken en alles weg te gooien dat je kan afleiden van het gesprek dat je bij de hand hebt. Herken verbale en non-verbale signalen. Communicatie is veel meer dan de woorden die worden gesproken. Het is niet alleen inhoud, maar ook de context. In een gesprek kunnen mensen één ding zeggen, maar hun gezicht en lichaam zeggen het tegenovergestelde. Erken de informatie die u ontvangt met vragen. Vraag om uitleg of voorbeelden. Leiders die effectieve luisteraars zijn, vragen om verhelderende vragen. Ze maken geen aannames. Ze gaan dieper in op de inhoud van het gesprek en verifiëren wat ze hebben gehoord.

Goede leiders luisteren en onderbreken de stroom van de dialoog niet. Ze omarmen tweerichtingscommunicatie en zijn zich ervan bewust dat bij elke onderbreking een terugtrekking kan ontstaan.

Focus niet alleen op de lichaamstaal van de spreker. Beheers de jouwe ook. Er zijn momenten dat dit een uitdaging is, omdat je het sterk oneens bent of omdat het nieuws verontrustend is. Empathy is een krachtige weergave van luisteren. Ik besef dat veel leiders emotionele interacties vermijden, maar de beste leiders weten zich in te leven toegankelijk te maken voor mensen die aandacht nodig hebben. Grote leiders weten hoe ze ‘het hoofd’ en ‘het hart’ in balans moeten houden.

Zoals Ram Charan in ‘The Discipline of Listening’ suggereert

I try to gain as much insight as possible from the people I speak with by engaging in every angle of the conversation. I purposely meet in a face-to-face setting with as many team members as possible in order to be able to fully understand every angle.

Peter Hill, CEO van Billy Casper Golf, het toonaangevende bedrijf in golfmanagement, zei:

When I am speaking, I’m not learning.

Jeff Immelt CEO van GE gaf een lezing op de Stanford Graduates School of Business over leiderschap. Hij deelde zijn visie op de competenties die nodig zijn voor de 21e eeuw.

I never met any great leader who wasn’t a good listener.

Paul Bennett, Chief Creative Officer bij IDEO, heeft gezegd:

During my twenties I assumed that the world was more interested in me than I was in it, so I spent most of my time talking, usually in a quite uninformed way, about whatever I thought, rushing to be clever, thinking about what I was going to say rather than listening to what they were saying to me.

Vertragen, betrekken en leren van anderen. Luister naar uw klanten, uw team en uw medewerkers. Ze hebben vaak informatie die jij niet hebt. Diepe betrokkenheid begint niet met mensen naar jou te laten luisteren; het begint wanneer je naar hen luistert.