Effectief Luisteren

Effectief luisteren is essentieel in alle soorten bedrijven en organisaties. Actief luisteren wordt vaak aanbevolen als een manier om je luistervaardigheden te verbeteren. Het blijkt echter dat actief luisteren slechts de eerste stap is als je anderen echt wilt begrijpen en effectief met hen wilt communiceren. Laten we eens kijken waarom het essentieel is om een ​​goede luisteraar te zijn en waarom het belangrijk is om verder te gaan dan alleen actief luisteren.

Voordelen van effectief luisteren
Leren om effectiever te luisteren heeft voordelen in bijna elke situatie.

  • Hogere productiviteit. Luisteren draagt ​​bij aan efficiëntie en voorkomt fouten door miscommunicatie.
  • Betere klantenservice. Klanten willen het gevoel hebben dat u luistert naar hun behoeften en zorgen. Hoe goed u luistert, heeft een grote impact op het feit of ze terugkeren en welke feedback ze voor u achterlaten.
  • Verbeterde veiligheid. Zoals de Harvard School of Public Health meldt, verbetert effectief luisteren de algehele leiderschapskwaliteiten.
  • Een meer harmonieuze werkomgeving. Goed luisteren draagt ​​bij aan vertrouwen en beter teamwork.
  • Veel docenten, managers en professionals adviseren actief luisteren als een manier om de communicatie te verbeteren.

Dit is een goed startpunt voor het ontwikkelen van betere luistervaardigheden. Het is echter niet het laatste antwoord.

Wat is actief luisteren?
In het dagelijks leven is het gebruikelijk om op een ongedwongen manier naar anderen te luisteren. Een actieve luisteraar zijn betekent bewust letten op wat we horen. Een van de uitdagingen van onze huidige tijd is dat mensen vaak multitasken, wat de kwaliteit van ons luisteren in gevaar brengt. Je kunt bijvoorbeeld niet je aandacht volledig op een gesprek richten als je appt of aan het surfen bent op het internet. Maar zelfs als je niet echt bezig bent met andere dingen, betekent dat nog niet dat je actief luistert. Je gedachten kunnen heel ergens anders zijn.

Er zijn verschillende tips die je kunnen helpen je volledig te richten op de persoon met wie je praat en hem of haar te laten zien dat je echt luistert.

  1. Kom met een open geest, klaar om te leren en te groeien.
  2. Luister naar anderen zoals je wilt dat ze naar jou luisteren.
  3. Luister naar de opvattingen van anderen en overweeg ze voordat je je eigen opvattingen deelt.
  4. Sta anderen de hoffelijkheid van stilte toe terwijl zij spreken.
  5. Wees aanwezig en nieuwsgierig in plaats van te denken aan hoe te reageren.
  6. Behoud een rustige en respectvolle toon bij het spreken en een ontspannen houding tijdens het luisteren.
  7. Beperk de afleiding door oogcontact te onderhouden en een relatief neutrale uitdrukking.
  8. Herhaal wat je hebt gehoord om begrip te verhelderen, en zorg ervoor dat je “Ik” -vorm gebruikt.
  9. Stel doordachte en respectvolle vragen, vrij van oordeel, aanname of vooringenomenheid.
  10. Zoek naar gemeenschappelijke interesses en gebieden van overeenstemming door meer te focussen op het waarom dan het wat en meer op persoonlijke ervaringen dan op posities.


Actief luisteren is een goed startpunt voor het openen van nuttige communicatie. Als je echt een goede luisteraar wilt zijn, is er echter nog veel meer te leren.